قديم 01-08-2012, 11:57 PM
الصورة الرمزية بوبوسا
بوبوسا بوبوسا غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (محبة علم الأحياء والقطط)

بوبوسا is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسبس نادر مشاهدة المشاركة
بصى حضرتك انا حابة الاتنين اوووووووووووووووووووى
ومكان انا حابة كل الحاجات الا انتى قولتيها اووووووووووووووووووووى
لانى الحمدلله اجتماعية وبحب الحاجات دى طب هو انثروبولوجى بدرسة فيه اى حاجة من علم النفس معلش انا حذهق حضرتك
ثانيا وهو لازم اكون جايبة 50 ف علم النفس
بصراحه اخاف اقول ليكي ان قسم دراسته كويسه وممكن تكوني انتي مش هتحبي المجال زي ماانا بفضله الافضل استخيري ربنا واللي فيه الخير ربنا يوفقك ليه وهوضح ليكي طبيعة الدراسه في القسمين .

مش اعرف طبيعة الدراسه في قسم علم النفس الا من دليل الطالب اللي كل طالب عند التقديم للكليه بيستلمه

القسم يدرس مواد معملية بجانب الزيارات الميدانية في مستشفيات وعيادات الصحة النفسية والمؤسسات والمصانع والشركات الانتاجية ويشتغل المتخرجون في كافة المجالات التي تحتاج الى اخصائيين نفسيين مثل المستشفيات والمصانع والشركات والجيش والشرطة و المدارس والمعاهد و الجامعات ومصالح السجون ومراكز التوجيه المهني وتأهيل المعوقين . كما يمكن لبلخريجين الالتحاق بالكليات العسكرية و كليات الشرطة .

المقرر الدراسي في الفرق الدراسيه الاربعه تتنوع مابين علم النفس العام , سيكولوجية الطفل , نصوص نفسية , حقوق الانسان , مدخل الى علم الأنثروبولوجيا , معمل علم النفس , تاريخ علم النفس , مقدمة بيولوجية , علم نفس القدرات والعمليات العقلية , سيكولوجية الاتصال والاعلام , علم النفس ذوي الاحتياجات الخاصة , نصوص نفسية بلغة أوروبية حديثة , سيكولوجية المراهقة , علم النفس الأسري , فلسفة علوم , علم النفس الادمان , احصاء سيكولوجي , علم النفس المهني , سيكولوجية المسنين , الصحة النفسية .

التدريب الميداني في الفرقه الثالثه مؤسسات ومصانع وفي الفرقه الرابعه عيادات ومستشفيات .

اها الأوليه في قسم علم النفس لمجموعك في المقرر الدراسي في الثانوية العامه

لا خالص ياقمرايه مش فيه زهق اسألي زي ماانتي عايزه وان شاء الله اجاوب ليكي على الاسئله اللي متأكده منها .

ان شاء الله المشاركه القادمه اكتب ليكي مقررات الدراسة في الفرق الدراسية الاربعه في الشعبتين في قسم الأنثروبولوجيا.

أمحو ذنوبك في خلال دقيقتين

آخر تعديل بواسطة بوبوسا ، 02-08-2012 الساعة 12:02 AM